مدرسه علمیه زینبیه فارسان
 
  خانه آخرین مطالب لینک دوستان تماس با ما  

   



این وبلاگ جهت ارائه مطالب واخبار فعالیت های مدرسه زینبیه (س) راه اندازی شده است.




جستجو






موضوعات

  • "همه"
  • # انسان 250 ساله
  • # فضا سازی
  • # مسابقه
  • # نمایشگاه کتب پژوهشی
  • # هفته پژوهش
  • #HIV
  • #بازدید کتابخانه
  • #بروز رسانی نمایشگاه مدرسه
  • #بسیج طلاب
  • #بصیرت 9 دی
  • #بصیرت 9 دی
  • #تعامل حوزه با دانشگاه
  • #تودیع و معارفه
  • #جشن میلاد
  • #رازماندگاری_انقلاب
  • #رایزنی با دانشگاه پیام نور
  • #سخنرانی
  • #سردار آسمانی
  • #سردار قهرمان
  • #سطح بندی
  • #صبحانه سالم
  • #طرح مقاله نویسی بصیرت فاطمی
  • #معرفی کتاب
  • #میلاد حضرت زینب سلام الله علیها
  • #نشریات دانشگاه
  • #نشست بصیرتی
  • #نشست پژوهشی
  • #نه دی
  • #نه دی
  • #نهضت سواد آموزی
  • #هفته پژوهش
  • #هفته پژوهش
  • #هفته پژوهش
  • #هفته پژوهش
  • #هفته پژوهش
  • #هفته پژوهش
  • #هفته پژوهش رایزنی
  • #هم اندیشی
  • #وحدت حوزه و دانشگاه
  • #ولادت امام محمدتقی
  • #پاسخگو
  • #پویش طلایی
  • #کارگاه
  • #کارگاه
  • #کارگاه علل و عوامل طلاق در طلاب
  • #گارگاه آموزشی
  • #یلدا
  • #یلدای انتظار
  • #یلدای کریمانه
  • 25رجب
  • آموزش پاور پوینت
  • آموزش کامپیوتر
  • اجلاس
  • اجلاسیه
  • اجلاسیه
  • اجلاسیه
  • اجلاسیه
  • اخلاقی
  • اربعین
  • اردو
  • اردو علمی
  • اردوی جهادی زینبیون
  • اعلام پیروزی
  • افتتاحیه
  • امام جواد علیه السلام
  • امام جواد علیه لسلام
  • امام زمان
  • انتخابات
  • اهداءکتاب
  • اهداءکتاب
  • ایران تسلیت
  • بازدید پژوهشی
  • بدون موضوع
  • بروشور
  • بروشور
  • بسیج
  • بصیرت انتخابات
  • تبلیغی
  • ترفند word,...
  • تلنگر
  • تولید ماسک
  • توهین به مقدسات
  • جشنواره
  • جشنواره
  • جلسه
  • جلسه دفاعیه
  • جملات ناب کاربردی
  • جهاد تبیین
  • حجت الاسلام عارفی
  • حجت الاسلام وافی
  • حدیث
  • حدیث
  • حرفهای خودمانی
  • حزب الله لبنان.مقاومت اسلامی
  • حکمت-نهج البلاغه
  • خنده حلال
  • دارالذکر-مقرکتاب
  • داستانک
  • دانلودرایگان
  • دشمن داخلی
  • دفاعیه
  • دلنوشته
  • دهه فجر
  • دهه فجر
  • راهپیمایی هفته بسیج و حمایت از نظام
  • رحلت حضرت معصومه س
  • رفیق شهید
  • رهبر انقلاب
  • رونق تولید .آقا
  • سالروز ازدواج حضرت علی و فاطمه سلام الله علیهما
  • سخنرانی
  • سردار حاجی زاده
  • سردار سلیمانی
  • سفیر کوثرنت
  • سیاست
  • سیر مطالعاتی
  • سیر مطالعاتی
  • شبهای قدر
  • شهادت سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان
  • شهید آیت الله دستغیب
  • شهید خدمت
  • شهیدانه
  • صحیفه سجادیه
  • صداوسیما
  • طرح کتابخوانی
  • طلبگی
  • ظهور
  • عیدالله الاکبر-عید غدیر
  • غدیر علوی
  • فاطمیه
  • فتنه
  • فرزند آوری
  • فرهنگی
  • فضای مجازی
  • فعالیت بسیجی
  • فعالیت هفته کتاب
  • ماه رجب
  • ماه شعبان
  • ماه شعبان
  • ماه مبارک رمضان
  • ماهنامه
  • ماهنامه تسنیم
  • مجلس انقلابی
  • محرم
  • مسابقه
  • مسابقه
  • مسابقه
  • مسابقه
  • مسابقه
  • مستند
  • معرفی کتاب
  • معرفی کتاب
  • مناجات
  • مناسبتی
  • مهارت آموزی
  • مهارت آموزی پژوهشی
  • مولود کعبه
  • میلاد امام حسن عسکری ع
  • میلاد امام صادق
  • میلاد حضرت زهرا
  • میلاد پیامبر (ص)
  • نشریه
  • نشریه تسنیم
  • نشست
  • نمایشگاه
  • نمایشگاه
  • نمایشگاه کتاب
  • نکات اخلاقی
  • نیمه شعبان ولادت امام زمان عج
  • هفته بسیج
  • هفته عفاف و حجاب
  • هفته وحدت
  • هفته پژوهش
  • هفته کتاب
  • هم اندیشی
  • همایش
  • همایش
  • ولادت
  • ولادت امام علی
  • ولایتمداری.حضرت امام خامنه ای .
  • ویژه نامه
  • ویژه نامه
  • پاورمناسبتی
  • پذیرش حوزه ه علمیه
  • پرسش وپاسخ
  • پویش
  • پژوهش
  • پژوهشی
  • کارگاه
  • کارگاه آموزش نرم افزار نور
  • کارگروه پژوهشی
  • کارگروه پژوهشی
  • کانون
  • کتاب
  • کتابخانه
  • کرسی آزاد اندیشی
  • کلیپ
  • گام بیانیه
  • یادواره شهدا




  • آمار

  • امروز: 3
  • دیروز: 8
  • 7 روز قبل: 54
  • 1 ماه قبل: 4821
  • کل بازدیدها: 132462




  • کاربران آنلاین

  • طهماسبي
  • زفاک





  • جستجو





    رتبه

  • رتبه کشوری دیروز: 102
  • رتبه مدرسه دیروز: 3
  • رتبه کشوری 5 روز گذشته: 405
  • رتبه مدرسه 5 روز گذشته: 3
  • رتبه 90 روز گذشته: 663
  • رتبه مدرسه 90 روز گذشته: 2




  • اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا اَبا عَبْدِاللّهِ وَ عَلَى الاَْرْواحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِنآئِكَ عَلَيْكَ مِنّى سَلامُ اللّهِ اَبَداً ما بَقيتُ وَ بَقِىَ اللَّيْلُ وَ النَّهارُ وَلا جَعَلَهُ اللّهُ اخِرَالْعَهْدِ مِنّى لِزِيارَتِكُمْ اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَيْنِ

    TOOLS SALAVAT



      انواع قلب در قرآن کریم   ...
    انواع قلب در قرآن کریم

    ? *انواع قلب در قرآن کریم*

    ? بیست نوع قلبی که در قرآن ذکر شده است:

    ? *۱. قلب سليم*
    و آن قلبی است مخلص برای خدا و خالی از کفر و نفاق و هرگونه پستی.
    *{ إِلَّا مَنْ أَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلِيمٍ }*

    ? *۲. قلب مُنيب*
    وآن قلبی است که هميشه درحال برگشت و توبه به سوی خدا و بر طاعت خدا استوار و پابرجاست.
    *{مَنْ خَشِيَ الرَّحْمَن بِالْغَيْبِ وَجَاء بِقَلْبٍ مُّنِيبٍ}*

    ? *۳. قلب مُخبِت*
    وآن قلبی است فروتن و آرام یافته به ذکرخدا. *{ فتُخْبِتَ لَهُ قلُوبُهُمْ }*

    ? *۴. قلب وَجِل*
    و آن قلبی است که از ياد خدا میلرزد که مبادا عمل وی به درگاه خدا قبول نشود و از عذاب خدا نجات نيابد. *{ وَالَّذِينَ يُؤْتُونَ مَا آتَوا وَّقُلُوبُهُمْ وَجِلَةٌ أَنَّهُمْ إِلَى رَبِّهِمْ رَاجِعُونَ }*

    ? *۵. قلب تَقِيّ*
    و آن قلبی است که به احکام خدا احترام ميگذارد. *{ ذَلِکَ وَمَن يُعَظِّمْ شَعَائِرَ اللَّهِ فَإِنَّهَا مِن تَقْوَى الْقُلُوبِ }*

    ? *۶. قلب مَهدِیّ*
    و آن قلبی است که تسليم امر خدا و راضی به قضا و قدر پروردگار است . *{وَمَن يُؤْمِن بِاللَّهِ يَهْدِ قَلْبَهُ}*

    ? *۷. قلب مُطمئن*
    وآن قلبی است که با ياد خدا و توحيدش آرام میگيرد.*{ وتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُم بِذِکْرِ اللّه}*

    ? *۸. قلب حَیّ*
    و آن قلب زنده ای است که از شنيدن پندهای قرآنی و داستان های امت های گذشته که با گناه وطغيان هلاک شدند پند و اندرز میگيرد .*{ إِنَّ فِي ذَلِکَ لَذِکْرَى لِمَن کَانَ لَهُ قَلْبٌ }*

    ? *۹. قلب مريض*
    و آن قلبی است که دچار بيماری شک و نفاق و مبتلا به فسق و فجور و شهوت های حرام است. *{ فَيَطْمَعَ الَّذِي فِي قلبِه مَرَضٌ }*

    ? *۱۰. قلب أعمَى*
    وآن، قلب کوری است که حق را نمیبيند و در نتيجه پند و اندرز نمیگيرد . *{ وَلَکِن تَعْمَى الْقُلُوبُ الَّتِی فِی الصُّدُورِ }*

    ? *۱۱. قلب لاهِی*
    وآن قلبی است که از قرآن غافل و مشغول لهو و لعب و شهوت های دنياست *.{ لاهِيَةً قُلُوبُهُمْ }*

    ? *۱۲. قلب آثم*
    و آن قلبی است که گواهی حق را کتمان میکند و میپوشاند *.{ وَلاَ تَکْتُمُواْ الشَّهَادَةَ وَمَن يَکْتُمْهَا فَإِنَّهُ آثِمٌ قَلْبُهُ }*

    ? *۱۳. قلب متکبر*
    وآن دل مغرور و متکبری است که به خاطر ظلم و طغيان، از توحيد و طاعت خداوند رويگردان، و زورگو و جبار است .*{ قلْبِ مُتَکَبِّرٍ جَبَّارٍ }*

    ? *۱۴. قلب غليظ*
    و آن قلبی است که عطوفت و رحمت و رأفت از آن برداشته شده: *{وَلَوْ کُنتَ فَظّاً غَلِيظَ الْقَلْبِ لاَنفَضُّواْ مِنْ حَوْلِکَ }*

    ? *۱۵. قلب مَختُوم*
    و آن قلبی است که هدايت را نمی شنود و تعقل نمیکند. *{ وَخَتَمَ عَلَى سَمْعِهِ وَقَلْبِه}*

    ? *۱۶. قلب قاسِی*
    وآن قلبی است که به عقيده و ايمان نرم نمیشود و وعظ و ارشاد در آن تأثيری ندارد و از ياد خداوند رويگردان است.*{ وَجَعَلْنَا قُلُوبَهُمْ قَاسِيَةً }*

    ? *۱۷. قلب غافل*
    وآن قلبی است که مانع ذکر و ياد پروردگار است و هوا و هوسش را بر طاعت حق تعالی ترجيح میدهد: *{ وَلَا تُطِعْ مَنْ أَغْفَلْنَا قَلْبَهُ عَن ذِکْرِنَا }*

    ? *۱۸. قلب أغلف*
    و آن قلبی است که پوشيده شده است به طوری که اقوال و فرمايشات رسول اکرم “صلوات الله عليه و آله و سلم"در آن نفوذ و رسوخ نمی کند. *{ وَقَالُواْ قُلُوبُنَا غُلْفٌ }*

    ? *۱۹. قلب زائغ*
    و آن قلبی است که از حق و حقيقت اعراض مي کند: *{ فأَمَّا الَّذِينَ في قُلُوبِهِمْ زَيْغٌ }*

    ? *۲۰. قلب مُرِيب*
    و آن قلبی است که در شک و شکوک متحير و سرگردان است *{ وَارْتَابَتْ قُلُوبُهُمْ }*

    ?
    يا الله يا الله يا الله
    يا سيداهُ يا سيداهُ يا سيداه
    يا مولا يا مولا يا مولا

    ? *اللهم إجعل قلوبنا من القلوب السليمة المطمئنة البيضاء.. وثبتنا على الهدى والايمان*

    ? *خدايا قلب‌های ما را قلب سليم و مطمئن و در حال توبه و برگشت به خود و بهترين قلب‌ قرار بده و ما را بر هدايت و ايمان ثابت قدم فرما!

    موضوعات: تبلیغی, اخلاقی, تلنگر  لینک ثابت



    [دوشنبه 1401-01-15] [ 12:20:00 ب.ظ ]





      وظایف طلاب نسبت امام زمان عج   ...
    وظایف طلاب نسبت امام زمان عج

    وظایف طلاب نسبت امام زمان

     مسئله مهدویت و انتظار منجی جهانی، قِوام عقائد شیعه است و این رمز پایایی و پویایی تشیع است.

    شیعه بر خلاف برخی ادیان، منتظر مصلح جهانی است و این انتظار و امید باعث نشاط و سرزندگی است.

    طلاب و روحانیون باید نسبت به مهدویت اهتمام داشته باشند و با تبیین معارف الهی، فرهنگ انتظار را در جامعه نهادینه کنند.

    انتظار یکی از پُرمعناترین و ارزشمندترین تعابیر در فرهنگ شیعی است که به تصریح روایات ائمه(علیهم‌السلام) و سخن بزرگان، دارای بایدها و نبایدها و نیز برکات خاصی است که سبک زندگی منتظر را متحول می کند، از این رو خبرنگار خبرگزاری «حوزه» تهران در گفتگو با با حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعطاءالله ارکیان،  مدرس حوزه و دانشگاه، درباره‌ منتظر واقعی، فضيلت‌‌ها و وظایف او به گفت و گو پرداخته‌ که مشروح آن از نظرتان می‌گذرد:

    *  چرا در قرآن به مسئله ولادت حضرت مهدی(عج) صریحاً اشاره نشده است؟

    این سوال در مورد خیلی از اعتقادات نظیر ولایت امیرالمومنین علی(علیه‌السلام) نیز مطرح است. خدای متعال می فرماید «هُوَ الَّذِي أَنْزَلَ عَلَيْكَ الْكِتابَ مِنْهُ آياتٌ مُحْكَماتٌ هُنَّ أُمُّ الْكِتابِ وَ أُخَرُ مُتَشابِهاتٌ فَأَمَّا الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ زَيْغٌ فَيَتَّبِعُونَ ما تَشابَهَ مِنْهُ ابْتِغاءَ الْفِتْنَةِ وَ ابْتِغاءَ تَأْوِيلِهِ» قرآن متشابهاتی دارد و محکماتی. طبق فرموده کتاب، هر کسی که در دل تمایل به انحراف داشته باشد همیشه دنبال بهانه و راه در رو است، از این رو به آیات متشابهه تمسک می‌کند. مشکل جامعه امروزی، کم فهمی یا نفهمیدن نیست؛ بلکه عمل نکردن به فهمیده‌های خویش است. انسان امروزی با اینکه می داند سیگار ضرر دارد، باز استعمال می کند و به فهم خود عمل نمی‌کند چون حاضر نیست پا روی امیال خود بگذارد.

    اگر کسی دنبال حق و حقیقت باشد، حقیقت هویداست. با اندک مراقبتی که از دل بکنیم می توانیم رفلکس ها و تشعشع حقیقت را در دل خود بیابیم و همان طور که بوی بهشت از مسافت هزار ساله به مشام می رسد، نور حقیقت نیز از مسافت های دور و لابه لای مشتبهات به قلب خواهد رسید.

    نکته دیگر این است که قرآن کریم به خیلی از امور تصریح نکرده و تلویحاً اشاره فرموده است. زیرا این پیامبر خداست که آنها را تفسیر می کند و جزئیات آن را بیان می دارد. مثلاً نسبت به نماز، قرآن صراحتاً اشاره‌ای نکرده است و این پیامبر خدا(ص) بود که تعداد رکعات، اوقات و دیگر شرایط آن را بیان کرده اند. نسبت به خمس، زکات و دیگر امور هم چنین است.

    حضرت رسول اکرم(ص) نیز نسبت به ولایت و مهدویت این چنین بوده اند و در تفسیر «اهل بیت» و «ولایت» که در قرآن آمده، جزئیات و تعداد ائمه را با نام و نشان ذکر فرموده اند. مسئله مهدویت در زمان رسول الله(ص) از مسائل بدیهی و ضروری بوده است. با مراجعه به روایات باب، پی می بریم که سئوال مسلمانان از پیامبر خدا، در باره اصل مهدویت نبوده که وجود دارد یا نه؟ امکان دارد یا نه؟ بلکه سئوال مسلمانان از جزئیات و فرعیات مهدی موعود و دیگر مسائل پیرامون آن بود.

    نکته دیگر آن که فرض کنید در قرآن تصریحاً نام مهدی موعود(عج) آمده بود. آیا مطمئن بودیم که خنّاسان دست در قرآن نبرند؟؟ شاید تعجب کنید، ولی جهت تقریب به ذهن مطلبی را خدمتتان عرض می کنم. برخی از طایفه مسلمان هستند که برای توجیه برخی کارهای یزید و معاویه، نسبت های ناروائی به بزرگان دین می زنند تا از این طریق، کارهای آن دو را توجیه کنند. مثلا برای اینکه ولایت دست اهل بیت نیفتد، گفتند «إنّ الرجل لیهجی». در قبال این افراد، اگر قرآن در مورد ولایت و مهدویت آیات صریح داشت، چه تضمینی بود مورد دستبرد و توهین امثال این ها واقع نشود؟ در صورتی که مطالب در پرده و تلویح گفته شود، منحرفین مشغول تحریف و تاویل می شوند نه حذف اصل آیه.

    ولی با این حال اگر کسی چشم تار و دل تیره را از غبار معصیت بشوید، آیات مصرّح در قرآن را خواهد دید.

    * بنابر تصریح روایات، در عصر ظهور، عقل های مردم کامل شده و حتی تعبیری وجود دارد مبنی بر اینکه حضرت حجت(عج) بر سر مردم دست می کشند، این کمال عقل به چه معناست؟

    در اصول کافی، اوائل این کتاب شریف، روایتی است از امام باقر(ع)، چنین نقل شده است «إِذَا قَامَ قَائِمُنَا وَضَعَ اللَّهُ یَدَهُ عَلَى رُءُوسِ الْعِبَادِ فَجَمَعَ بِهَا عُقُولَهُمْ وَ کَمَلَتْ بِهِ أَحْلَامُهُم‏». مسلماً امام در این حدیث از درِ کنایه سخن فرموده اند. امکان هم دارد که کنایه نباشد و بخاطر اینکه معارف بلند در قالب الفاظ نمی گنجد، امام با این الفاظ بیان کرده اند. در هر صورت تفسیر این کلام را باید از علماء و اهل حرم و محرم اسرار پرسید. ملاصدرا با نگاه فلسفی که داشت، در ذیل این حدیث گفته است؛ طبق حرکت جوهری همه موجودات به سمت کمال در حرکتند. نفس انسان ها از همان ابتدای خلقت در لطافت و قبول حقایق و استعداد داشتن، سیرِ صعودی دارد. نتیجه این حرف این است که در آخرِ زمان، این حرکت به هدف خواهد رسید و عقل ها کامل خواهند شد. شاید بنده متوجه فرمایش ملاصدرا نشده‌ام! لکن صدرالمتالهین از ظن خود و با نگاه مخصوص خویش به حدیث نظر داشته است. قبول دارم فلسفه در این زمینه خیلی حرف برای گفتن دارد، لکن نمی توان ادعا کرد که مراد حدیث، همین است.

    به نظر می رسد اگر همین نگاه ساده و عوامانه خود به حدیث را داشته باشیم، بیشتر و بهتر متوجه منظور حدیث می شویم تا اینکه ذهن خود را در پیله فلسفه محدود کنیم و به حدیث نگاه کنیم. در هر صورت، جامعه آن زمان، به اندازه ای از درک و شعور خواهد رسید که خیلی از مسائل را بفهمند. تجارب مدنی و اجتماعی به اندازه‌ای خواهد شد که انسان ها متوجه خیلی چیزها شوند. اتفاقا فلسفه بعثت انبیاء و رسولان، همین ترقی فکر و اندیشه بشری است. انبیاء آمده اند انسانها را از بدویّت به مدنیّت برسانند. ائمه نیز هکذا و در همین راستا علماء صالحین.

    * حوزه‌های علمیه چگونه و با چه راهکارهایی می‌توانند فرهنگ مهدویت را در بین توده‌های مردم و دیگر مستضعفین جهان تبیین کند و زمینه ساز ظهور و استقرار حکومت جهانی حضرت مهدی(عج) باشد؟

    مسئله مهدویت و انتظار منجی جهانی، قِوام عقائد شیعه است و این رمز پایایی و پویایی تشیع است. شیعه بر خلاف برخی ادیان، منتظر مصلح جهانی است و این انتظار و امید باعث نشاط و سرزندگی است. لذا طلاب و روحانیون باید نسبت به مهدویت اهتمام داشته باشند و با تبیین معارف الهی، فرهنگ انتظار را در جامعه نهادینه کنند.

    حوزه علمیه نیز باید در این راستا، برنامه ریزی داشته باشد. رشته تخصصی مهدویت و مراکز مخصوص به آن را راه اندازی کرده و طلاب متخصص پرورش دهد. جای تاسف است که در یکی از دانشگاه های کانادا، پایان نامه های دکترای مربوط به مهدویت‌شان بیش از پایان نامه های مهدویت حوزه علمیه قم است. در قبال پایان نامه ها و مطالبی که بر علیه این مساله نوشته می شود، باید مسائل مربوط به آن تبیین شود. ما طلاب باید به قدری مسئله امام زمان و انتظار را تبیین و نشر کنیم که روزی برسد نیمه شعبان، مثل عاشورا در کوی و برزن هویدا باشد. دشمن روی مساله انتظار کار می کند و با ایجاد شبهات، در صدد تردید افکنی در عقائد است.

    * بارزترین ویژگی های منتظران ظهور از منظر حضرت مهدی(عج) و اهل بیت(علیهم‌السلام) چیست؟ و چه وظایفی را در عصر غیبت بر عهده دارند؟

    امام صادق(علیه‌السلام) فرمودند «من سرّه ان یکون من اصحاب القائم فلینتظر و لیعمل بالورع و محاسن الاخلاق»؛ یعنی هر کسی که می خواهد از اصحاب آن حضرت باشد لازم است که انتظار بکشد. انتظار و احساس نیاز به امام زمان، اولین شرط و قدم یک منتظر واقعی است. انتظار به معنی دست روی دست گذاشتن نیست. این همان اشتباهی بود که فرقانیون کردند. این انتظار، خود محرک است نه مخرب. به همین خاطر امام صادق(علیه‌السلام) در حدیث دیگری، انتظار را افضل اعمال امت رسول الله(ص) می دانند.

    امام صادق(علیه‌السلام) خصوصیت دوم را عمل به تقوا می دانند. هر کسی تقوا را رعایت نکرد نباید از وصل و وصال یار سخن بگوید. و حسن خلق و نیک خویی شرط سوم است. درباره حسن خلق احادیث فراوانی داریم. این هم جزو همان احادیثی است که اهمیت خوش اخلاقی را می رساند.

    آماده سازی زمینه برای ظهور، مهم ترین وظیفه یک منتظر است. بدین معنی که اولاً معرفت خود را نسبت به امام زمان(عج) بیشتر کند و ثانیاً با تبیین شأن، منزلت و اهمیت وجود امام زمان(علیه‌السلام)، احساس فقر و نیاز به امام را به مردم منتقل کند. زیرا تا مردم احساس نیاز به امام و وجود نازنین آن حضرت نکنند، ظهوری نخواهد افتاد. کتابی است تحت عنوان «آثار اعتقاد به امام زمان» از آقای قندهاری که بر خلاف کتاب «دادگستر عدالت» که خواسته با رویکرد عقل گرایانه بنویسد، کاملا نقلی و روائی است و می توان در صورت نیاز، به جوانان معرفی کرد.

    *زنان عصر ظهور چگونه می توانند در نهضت جهانی حضرت حجت (عج) شرکت کنند؟

    تبیین معارف مهدویت و تعالیم انتظار، مختص جنسیت خاصی نیست. کما اینکه در نهضت و قیام حضرت صاحب الزمان نیز نسوان حضور دارند. در احادیث تعداد زنانی که در رکاب آن حضرت هستند، 13 عدد و در برخی 50 نفر آمده است نظیر ام ایمن، حضرت مریم و آسیه.

    جامعه پیش از ظهور جامعه ای آکنده از فساد و بی بندوباری اخلاقی است و از فسادهای رایج آن زمان همجنس بازی است به صورتی که جنبه قانونی پیدا می کند و به آن رسمیت داده می شود  و اگر کشوری زیر بار این فساد اخلاقی نرود بدان اعتراض کرده و مورد تمسخر واقع می شود.حال اگر زنان جامعه اسلامی در احیای فرهنگ ناب اسلامی بکوشند و عرصه را برای فعالیت های انحرافی تنگ کنند و با پرکردن خلاهای معنوی فرزندان و خانواده مانع به انحراف کشیده شدن آنان شوند بسیاری از معضلات اجتماعی و ضد دینی حل خواهد شد .آنان با فرهنگ سازی و فعالیت در عرصه های مختلف می توانند مانع گسترش تاریکی زنان آخر الزمان شوند و زمینه را برای ظهور منجی موعود فراهم آورند.

    نکته مهم در زمان غیبت و آخرالزمان این است که انسان باید مراقب خود و خانواده اش باشد تا مبادا اسیر شیاطین گمراه کننده گردد، بنابراین تنها راه نجات از همه خطرات و بدعت ها پناه بردن به خداوند، قرآن و عترت است.

    *  آیا برگزاری جشن های شادباش ولادت امام زمان(عج) در نیمه شعبان نیز در پروسه انتظار جای می گیرد؟

    ما باید با تبیین معارف الهی، کاری کنیم که نیمه شعبان در بین مردم نهادینه شود و روزی متفاوت با بقیه ایام باشد. برگزاری جشن های نیمه شعبان از شعائر الهی و تبلیغ آموزه انتظار و مهدویت و تکریم آن است. با هدایت این جشن‌ها، می توان آثار مثبتی از این جشن ها و شعف ها برداشت کرد. از سوی دیگر در مراسمات و جشن ها، باید جلوی انحرافات فکری و رفتاری را گرفت. نباید اجازه داد با عقائد مردم بازی شود. در هر صورت این جشن ها محترم هستند. طبیعی است که باید هنجارهای اجتماعی و دینی در این مراسمات مراعات گردد.

     

     

    ادامه »

    موضوعات: تلنگر, ولادت, نیمه شعبان ولادت امام زمان عج  لینک ثابت



    [دوشنبه 1400-12-23] [ 09:27:00 ق.ظ ]





      داستان پند آموز   ...
    داستان پند آموز

    ? #پندانه

    ✍️ تله مهربانی

    ?سه تا دانشجو بودیم توی دانشگاهی در یکی از شهرهای کوچک قرار گذاشتیم هم‌خونه بشیم.

    ?خونه‌های اجاره‌ای کم بودند و اغلب قیمتشون بالا. می‌خواستیم به دانشگاه نزدیک باشیم، قیمتشم به بودجه‌مون برسه.

    ?تا اینکه خونه پیرزنی رو نشونمون دادند. نزدیک دانشگاه، تمیز و از هر لحاظ عالی. فقط مونده بود اجاره‌بها!

    ?گفتند که این پیرزن اول می‌خواد با شما صحبت کنه. رفتیم خونه‌اش و شرایطمون رو گفتیم.

    ?پیرزن قبول کرد اجاره رو طبق بودجه‌مون بدیم که خیلی عالی بود. فقط یه شرط داشت که همه‌مونو شوکه کرد.

    ?اون گفت که هر شب باید یکی از شماها برای نماز منو به مسجد ببره، در ضمن تا وقتی که اینجایید باید نمازاتون رو بخونید.

    ?واقعا عجب شرطی!! همه‌مون مونده بودیم. من پسری بودم که همیشه دوستامو که نماز می‌خوندن، مسخره می‌کردم. دو تا دوست دیگه‌ام هم ندیده بودم نماز بخونن. اما شرایط خونه هم خیلی عالی بود. پس از کمی مشورت قبول کردیم.

    ?پیرزن گفت:
    یه ترم اینجا باشین اگه شرطو اجرا کردین، می‌تونین تا فارغ‌التحصیلی همین جا باشین.

    ?خلاصه وسایل خودمونو بردیم توی خونه پیرزن. شب اول قرار شد یکی از دوستام پیرزنو ببره تا مسجد که پهلوی خونه بود. موقع نماز بلند شد رفت و پیرزنو همراهی کرد. نیم ساعت بعد اومد و گفت:
    مجبور شدم برم مسجد نماز جماعت شرکت کنم.

    ?همه‌مون خندیدیم. شبِ بعد من پیرزنو همراهی کردم. با اینکه برام سخت بود رفتم صف آخر ایستادم و تا جایی که بلد بودم نماز جماعتو خوندم.

    ?موقع برگشتن پیرزن گفت:
    شرط که یادتون نرفته، من صبحا ندیدم برای نماز بیدار بشید.

    ?به دوستام گفتم. از فردا ساعتمونو کوک کردیم. صبح زود بیدار شدیم، چراغو روشن کردیم و خوابیدیم.

    ?شب، بعد از مسجد پیرزن یک قابلمه غذای خوشمزه که درست کرده بود، برامون آورد. واقعا عالی بود، بعد از چند روز یه غذای عالی.

    ?کم‌کم هر سه شب یکی‌مون می‌رفتیم. نماز جماعت برامون جالب بود.

    ?بعد از یک ماه که صبح بلند می‌شدیم و چراغو روشن می‌کردیم، کم‌کم وسوسه شدم نماز صبح بخونم. من که بیدار می‌شدم شروع کردم به نماز صبح خوندن. بعد از چند روز دو تا دوست دیگه هم نماز صبح خودشونو می‌خوندن.

    ?واقعا لذت‌بخش بود. لذتی که تا حالا تجربه نکرده بودم. تا آخر ترم هر سه تا با پیرزن به مسجد می‌رفتیم برای نماز جماعت. خودمم باورم نمی‌شد.

    ?نمازخون شده بودم، اصلا اون خونه حال و هوای خاصی داشت. هر سه تامون تغییر کرده بودیم. بعضی وقتا هم پیرزن از یکی‌مون خواهش می‌کرد یه سوره کوچک قرآنو با معنی براش بخونیم.

    ?تازه با قرآن و معانی اون آشنا می‌شدم. چقدر عالی بود. البته بعد از چهار سال تازه فهمیدیم پیرزن تموم اون سوره‌ها رو حفظ بوده.

    ?پیرزن ساده‌ای در یک شهر کوچک فقط با عمل و رفتارش همه‌مونو تغییر داده بود.

    موضوعات: تلنگر  لینک ثابت



    [سه شنبه 1400-09-09] [ 12:31:00 ب.ظ ]





      سخن بزرگان "اهمیت طلبگی"   ...

    سخن_بزرگان
    اهمیت_طلبگی

    ? اهمیت طلبگی در کلام علامه مصباح یزدی (رحمه الله)

    ادامه »

    موضوعات: اخلاقی, تلنگر  لینک ثابت



    [چهارشنبه 1400-08-12] [ 08:31:00 ق.ظ ]





      تاثیر کلام   ...
    تاثیر کلام

    تاثیر کلام

    تا وقتی كه دائم به خودمان بگيم گرفتارم واقعا “گرفتار” خواهيم بود…
    خیلی ها به هنگام گفتگو، کلماتی مخرب را ادا می کنند،
    مثل: مریضم ، ورشکست شدم ، جانم به لبم رسید ، بد شانسم ، خسته ام و…
    به “یاد” داشته باشید ، که از سخنان تو، بر تو حکم خواهد شد.
    کلام شما بی"اثر” باز نخواهد گشت و آنچه را بر زبان رانده اید بجا خواهد آورد.
    پس کلامتان را عوض کنید، تا جهان شما دگرگون شود

    موضوعات: تلنگر  لینک ثابت



    [دوشنبه 1400-08-10] [ 10:08:00 ق.ظ ]





      حکایت   ...

    ✨﷽✨


    ⚡️گردو فروش⚡️

     

    ✍️ﮐﺴﯽ ﺳﺮﺍﻍ ﮔﺮﺩﻭ ﻓﺮﻭﺷﯽ ﺭﻓﺖ ﻭ ﮔﻔﺖ: می ﺷﻮﺩ همۀ ﮔﺮﺩﻭﻫﺎﯾﺖ ﺭﺍ ﺭﺍﯾﮕﺎﻥ ﺑﻪ ﻣﻦ ﺑﺪﻫﯽ؟ ﮔﺮﺩﻭﻓﺮﻭﺵ ﺑﺎ ﺗﻌﺠﺐ ﺑﻪ ﺍﻭ ﻧﮕﺎﻩ ﮐﺮﺩ ﻭ ﺟﻮﺍﺑﯽ ﻧﺪﺍﺩ. ﺩﻭﺑﺎﺭﻩ ﭘﺮﺳﯿﺪ : ﻣﯽ ﺷﻮﺩ ﯾﮏ ﮐﯿﻠﻮ ﮔﺮﺩﻭ ﻣﺠﺎﻧﯽ ﺑﻪ ﻣﻦ ﺑﺪﻫﯽ؟ و ﺑﺎﺯ ﺑﺎ ﺳﮑﻮﺕ ﻣﻮﺍﺟﻪ ﺷﺪ. ﭘﺲ ﺧﻮﺍﻫﺶ ﻣﯿﮑﻨﻢ ﺩﺳﺖ ﮐﻢ ﯾﮏ ﻋﺪﺩ ﮔﺮﺩﻭﯼ ﻣﺠﺎﻧﯽ ﺑﻪ ﻣﻦ ﺑﺪﻫﯿﺪ. ﺍﻭ ﺁﻧﻘﺪﺭ ﺍﺻﺮﺍﺭ ﮐﺮﺩ ﺗﺎ بالاخره ﮔﺮﺩﻭ ﺭﺍ ﮔﺮﻓﺖ. ﯾﮏ ﻋﺪﺩ ﮔﺮﺩﻭ ﮐﻪ ﺍﺭﺯﺵ ﻧﺪﺍﺭﺩ.

    ﯾﮏ ﻋﺪﺩ ﺩﯾﮕﺮ ﻫﻢ ﺑﺪﻫﯿﺪ ﻭ ﺑﺎ ﺍﺻﺮﺍﺭ ﯾﮏ ﻋﺪﺩ ﺩﯾﮕﺮ ﮔﺮﺩﻭ ﮔﺮﻓﺖ ﻭ ﺩﺭﺧﻮﺍﺳﺖ ﮐﺮﺩ ﮐﻪ ﮔﺮﺩﻭﯼ ﺳﻮﻡ ﺭﺍ ﻧﯿﺰ ﻣﺠﺎﻧﯽ ﺑﮕﯿﺮﺩ. ﮔﺮﺩﻭ ﻓﺮﻭﺵ ﮐﻪ ﻋﺼﺒﺎﻧﯽ ﺷﺪﻩ ﺑﻮﺩ، ﮔﻔﺖ: ﺯﺭﻧﮕﯽ، ﺍﯾﻦ ﻃﻮﺭ ﻣﯿﺨﻮﺍﻫﯽ ﯾﮑﯽ، ﯾﮑﯽ ﻫﻤﻪ ﯼ ﮔﺮﺩﻭﻫﺎﯾﻢ ﺭﺍ ﺗﺼﺎﺣﺐ ﮐﻨﯽ؟ ﻣﺸﺘﺮﯼ ﺳﻤﺞ ﮔﻔﺖ : ﺭﺍﺳﺘﺶ ﻣﯽ ﺧﻮﺍﺳﺘﻢ ﺩﺭﺳﯽ ﺑﻪ ﺗﻮ ﺑﺪﻫﻢ. ﻋﻤﺮ ﻭ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﻣﺎ ﻧﯿﺰ ﭼﻨﯿﻦ ﺍﺳﺖ. ﺍﮔﺮ ﺑﻪ ﺗﻮ ﺑﮕﻮﯾﻢ ﻫﻤﻪ ﻋﻤﺮﺕ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻣﻦ ﺑﻔﺮﻭﺵ، ﺑﻪ ﻫﯿﭻ ﻗﯿﻤﺘﯽ ﺍﯾﻦ ﮐﺎﺭ ﺭﺍ ﻧﻤﯽ ﮐﻨﯽ.

    ﻭﻟﯽ ﺭﻭﺯﻫﺎﯼ ﺯﻧﺪﮔﯿﺖ ﺭﺍ ﺑﯽ ﺗﻮﺟﻪ، ﯾﮑﯽ ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﺩﺳﺖ ﻣﯽ ﺩﻫﯽ ﻭ ﺗﺎ ﺑﻪ ﺧﻮﺩﺕ ﺑﯿﺎﯼ ﻫﻤﻪ ﻋﻤﺮﺕ ﺍﺯ ﮐﻒ ﺭﻓﺘﻪ ﺍﺳﺖ. ﺯﻧﺪﮔﯽ ﮐﻮﺗﺎﻩ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺯﻣﺎﻥ ﺑﻪ ﺳﺮﻋﺖ ﻣﯿﮕﺬﺭﺩ ﻧﻪ ﺗﮑﺮﺍﺭﯼ ﻧﻪ ﺑﺮﮔﺸﺘﯽ، پس تا میتوانی برای آخرتت توشه ای جمع کن و ﺍﺯ ﻟﺤﻈﻪ لحظه زندگیت ﻟﺬﺕ ﺑﺒﺮ که عمر آدمی بسیار کوتاه است.

    موضوعات: تلنگر  لینک ثابت



    [دوشنبه 1400-03-24] [ 09:37:00 ق.ظ ]





      تلنگرانه قرآنی   ...

    #تلنگرانہ
    •••??•••
    شیطان‌میگه همین‌یه بارو گناه‌کن..!
    بعدش‌دیگه خوب شو..
    [ ۹،یوسف ]?
    ..
    خدا میگه‍ باهمین‌یه‌گناه..
    ممکنہ‌ دلت‌بمیره‌و هرگز توبه نکنی
    وتا ابد جهنمۍبشۍ..!
    [ ۸۱،بقره ]?

    +بسی‌واقعیت?

    موضوعات: نشست, تلنگر  لینک ثابت



    [دوشنبه 1400-03-10] [ 08:22:00 ق.ظ ]






      خانه آخرین مطالب لینک دوستان تماس با ما  

     
     
    این وبلاگ جهت ارائه مطالب واخبار فعالیت های مدرسه زینبیه (س) راه اندازی شده است.
     
     
    مداحی های محرم